Geschatte leestijd: 4 minuten

Na een paar relaxdagen en een dag überluxe gechilld te hebben was het tijd voor cultuur, een hoe… Paaseiland!

Onze vlucht vertrok om 2.00 uur ‘s nachts vanaf Mo’orea en 5 uur later zouden we om 12.00 uur ‘s middags  landen op Paaseiland. Aangezien we niet echt lekker slapen op vliegvelden en in vliegtuigen was het een korte en rare nacht. Ook Paaseiland behoort tot Polynesië en gelukkig heeft Paaseiland de ontvangst met bloemenslinger dit keer goed gemaakt!

Bloemenslingers!

Bij ontvangst op het vliegveld werden we ook meteen met de neus op de feiten gedrukt; de Spaanse taal zijn we nog niet machtig. Maar gelukkig hebben we handen en weten we al een paar woorden Spaans. Na een korte rondleiding door Hanga Roa, de enige stad op het eiland, werden we afgezet bij onze homestay. Een eenvoudig huis en een super vriendelijke hostess. Door de rare nacht hebben we eerst maar een ‘klein’ powernapje gedaan. Vijf uur later was het dan toch tijd voor de eerste beelden. Aangezien het al het einde van de dag was konden we direct genieten van de zonsondergang achter de beelden die in het dorp aan de kust staan. Bij het uit eten gaan zijn we erachter gekomen dat ‘dansjeseten poisson cru’ van Mo’orea in het Spaans erg op ceviche lijkt! Gewoon weer feest! Maar ook weer tijd om te slapen. De volgende ochtend, eigenlijk al bijna middag, zijn we begonnen aan dag twee. Zo hebben we van de eerste 24 uur op Paaseiland bijna 17 uur geslapen. Dat hadden we blijkbaar nodig.

De tweede dag op Paaseiland stond in het teken van het museum. In het museum krijg je uitleg over de geschiedenis en de vermoedelijke betekenis van de beelden. Dat was erg leuk en leerzaam om te lezen en dat laat het eiland nog meer leven. Aangezien we de eerste helft van de dag hadden geslapen betekende het einde van het museumbezoek ook weer het einde van de dag. Maar niet voordat we een scooter hadden geregeld voor de volgende twee dagen om de rest van het eiland te verkennen.

De bekende plaatjes van de staande beelden is niet het beeld dat je doorgaans tegenkomt. Ongeveer 80% van de beelden ligt op z’n snufferd, omgegooid in een stammenstrijd. Op het eiland zijn maar drie plekken waar je de beelden ziet staan zoals in vroeger dagen. De liggende beelden zijn niet minder indrukwekkend, maar halen het toch niet bij de gerestaureerde staande beelden of de beelden die half afgemaakt zijn achtergebleven in de steengroeve.
Gedurende de dag zijn we bij elke stop dezelfde Nederlandse mensen tegengekomen. Ze waren al vier maanden aan het reizen door Zuid Amerika en laat dat nu precies onze volgende bestemming zijn. Een mooi moment om bij de laatste stop hebben we afgesproken om reiservaringen uit te wisselen en alvast wat tips te krijgen.

Na twee keer zonsondergang achter de beelden kon zonsopgang niet uitblijven. Bij gebrek aan internet gokten we dat de zonsopgang ongeveer om zeven uur zou zijn en dat de zonsopgang het mooist zou zijn aan de andere kant van het eiland. Dus hebben we om 5.30 uur de wekker gezet en in het donker en de kou drie kwartier gereden richting de site. Helaas zagen we op de scooter  geen sterren, dus zat een mooie zonsopgang er niet in, maar we hadden lekker wel nog de hele dag voor ons!

Zonsopkomst

Paaseiland is niet alleen een prachtig eiland, maar ook de plek waar we voor de eerste keer deze reis een gescheiden dagprogramma hebben. Nadat Rick al drie dagen liep te zeuren over die wandelroute van zeven uur en Michelle al dagen die boot af hield is Rick ‘s ochtends met de taxi naar het noorden van het eiland gegaan voor de start van de wandeling. Deze wandeling loopt via de noord-west kant van het eiland terug naar Hanga Roa. Een wandeling van een kleine 20 kilometer waarvan het grootste deel bestond uit koeienpaden. Het mooie van dit pad is echter dat je het gevoel hebt dat je over het eiland loopt zoals de ontdekkingsreizigers het ook hebben aangetroffen. Geen hekken om de beelden, geen bewegwijzering en dus om iedere hoek en potentiële verrassing! Ondanks het heftige pad was de wandeling prachtig met veel beelden (alleen dan op hun snufferd) en mooie uitzichten. Aan het einde van de wandeling waren we gelukkig weer herenigd wat reden was voor een drankje, misschien wel één te veel voor Rick.

Bij vertrek kregen we nog een leuke herinnering mee van onze gastvrouw. En hadden we al verteld dat Paaseiland een schattig vliegveld heeft? Één gate met nog mooie beelden op het vliegveld ook, dus tijd voor een laatste foto voor we dit fantàstische eiland verlaten.